Αθήνα 7.7.2005 Ανισότητες και «μαγειρέματα» στις προσλήψεις των εκπαιδευτικών καταγγέλλει αναγνώστης, τα στοιχεία του οποίου βρίσκονται στη διάθεση της εφημερίδας.
Με επιστολή που μας απέστειλε εντοπίζει ανισότητες του συστήματος προσλήψεων και καταφέρεται κατά των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κατηγορώντας τις ευθέως για σοβαρές παρατυπίες στις προσλήψεις ωρομίσθιων εκπαιδευτικών και ιδιαίτερα αυτών που αφορούν την ενισχυτική διδασκαλία, την υποδοχή των μεταναστών και τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας.
Η επιστολή, που παραθέτει αυτούσια η Proslipsis, απευθύνεται στον πρόεδρο του ΑΣΕΠ και κοινοποιείται -μεταξύ άλλων- και στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Το πλήρες περιεχόμενό της, είναι το εξής:
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε του ΑΣΕΠ,
εν όψει της επικείμενης έκδοσης των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού των εκπαιδευτικών του έτους 2005, μετά λόγου γνώσεως και υπευθύνως για κάθε συνέπεια, λαμβάνω την τιμή να σας καταγγείλω εν συντομία τα κάτωθι:
Το ΥΠΕΠΘ πριν μερικά χρόνια αποφάσισε να εφαρμόσει τα φροντιστηριακά προγράμματα Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης (ΠΔΣ) στα δημόσια Λύκεια της χώρας.
Στα προγράμματα αυτά, σύμφωνα με εγκύκλιο του υπουργείου, προσλαμβάνονται να διδάξουν και αδιόριστοι ωρομίσθιοι καθηγητές. Και ο χρόνος της διδασκαλίας τους αυτής λογίζεται ως προϋπηρεσία.
Όσοι καθηγητές από τους παραπάνω διδάξαντες στην ΠΔΣ ή σε άλλα προγράμματα, συμμετέχουν στο γραπτό διαγωνισμό εκπαιδευτικών μέσω ΑΣΕΠ και στο τέλος, επί της γραπτής βαθμολογίας τους, παίρνουν προσαύξηση - πριμοδότηση προϋπηρεσίας.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα ν’ αλλοιώνεται η σειρά επιτυχίας στη γραπτή εξέταση και να διορίζονται αυτοί ως μόνιμοι, σε βάρος άλλων συναδέλφων τους που έγραψαν καλύτερα στο διαγωνισμό.
Το υπουργείο σήμερα έχει δύο συστήματα - μηχανισμούς αξιολόγησης της ικανότητας των εκπαιδευτικών, ήτοι: α) Της επιτυχίας (κατά σειρά) στον γραπτό διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ και β) Της προϋπηρεσίας - εμπειρίας τους (κατά σειρά ) στον Ενιαίο Πίνακα αναπληρωτών και ωρομισθίων.
Με δεδομένο αυτό, όλες οι προσλήψεις πρέπει να γίνονται μέσω της Κεντρικής Υπηρεσίας με τα παραπάνω αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης και με σειρά. Ακόμη και για τους ωρομισθίους στην Ενισχυτική Διδασκαλία (ΕΔ) που γίνεται στα Γυμνάσια.
Ενώ όλα αυτά είναι γνωστά, δυστυχώς, κατ’ εξαίρεση οι προσλήψεις στα δημόσια φροντιστηριακά προγράμματα Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης (ΠΔΣ), που γίνονται στα Λύκεια, αφήνονται για «μαγείρεμα» στα χέρια των Διευθυντών και υπευθύνων της ΠΔΣ.
Το ίδιο συμβαίνει και για τα φροντιστηριακά μαθήματα των Τμημάτων Υποδοχής Μεταναστών ή των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, όπου αυτά λειτουργούν, και γενικά εκεί που οι προσλήψεις γίνονται έξω από το Κεντρικό Σύστημα του Υπουργείου, π.χ. Σιβιτανίδειο, ΟΑΕΔ κ.λ.π.
Οι διευθυντές τους μέχρι σήμερα (το κακό ξεκίνησε από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου και συνεχίζεται) είναι στην κυριολεξία ασύδοτοι (δεν υπάρχει κανένας διορθωτικός έλεγχος) και προσλαμβάνουν όποιον θέλουν με «σκοτεινά», διαβλητά και παράνομα κριτήρια.
Έτσι οι περισσότεροι προσλάμβαναν και προσλαμβάνουν: τους μη έχοντες εμπειρία, τους αποτυχόντες στους διαγωνισμούς, τους μη έχοντες καμία αξιόλογη σειρά σε πίνακες, τους φίλους τους, τους συγγενείς τους, τους πρώην μαθητές τους, τους γνωστούς τους, τους πολιτικά ομοϊδεάτες τους, τους γνωστούς των γνωστών τους, τους πελάτες τους σε οικογενειακές επιχειρήσεις, τους καθηγητές και τις καθηγήτριες που φλερτάρουν και γενικά μερικοί μπορούν ακόμα και να χρηματίζονται για να «εξυπηρετήσουν» κάποιους.
Μερικοί, αποδεδειγμένα, έχουν φτάσει σε ακρότητες και αναίτιους αποκλεισμούς. Προσλαμβάνουν εκπαιδευτικούς από το «πουθενά». Και εκτός πινάκων ωρομισθίων και αποτυχόντες του διαγωνισμού και χωρίς προϋπηρεσία και με ανισομερείς ωρομιθίες. Ακόμα και τέτοιους «σωτήρες» από το πουθενά εφέτος στρατολόγησαν σε μερικές Διευθύνσεις, από άλλες γειτονικές πόλεις και Νομαρχίες (πάνω από 150 χλμ. μετά επιστροφής!), για να στηρίξουν δήθεν τα προγράμματα ΠΔΣ των Λυκείων τους και ας υπήρχαν συντοπίτες τους με περισσότερα επίσημα αντικειμενικά προσόντα, πρώτοι στη σειρά του πίνακα ωρομισθίων της περιοχής τους. Τους παρέκαμψαν αυθαίρετα και αναίτια εισάγοντας δικά τους παράνομα κριτήρια, βάσιμα γι’ άλλους σκοπούς. Μέχρις εκεί έφτασε η μετριότητά τους!
Επίσης, υπάρχουν Δίευθύνσεις στις οποίες εκπαιδευτικοί ή τέκνα (φιλόλογοι) πρώην Διευθυντων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με πτυχία της τελευταίας 5ετίας, που εμφανίζουν προκλητικές προϋπηρεσίες μέχρι 30 μήνες, όταν συνάδελφοί τους πολύ παλαιότεροι δεν έχουν καθόλου ή έχουν ελάχιστη προϋπηρεσία. Και κανείς δεν προβληματίζεται για τίποτε! Και τέλος, υπάρχουν ακόμη και Διευθύνσεις που αντί να προσλαμβάνουν με αντικειμενικά κριτήρια, όπως ορίζει η εγκύκλιος του υπουργείου τους, προσλαμβάνουν ετσιθελικά με «κοινωνικά» κριτήρια ή παράνομα, εκ προθέσεως ή με ενδεχόμενο δόλο να βλάψουν ή ωφελήσουν άλλους, με πρωτεύον κριτήριο το χρόνο κτήσης Πτυχίου των εκπαιδευτικών, δηλαδή με αυτό που η ελληνική πολιτεία νομοθετικά έχει καταργήσει από το έτος 1997 με το Ν. 2525/1997.
Όλα τα παραπάνω θεωρούνται «νόμιμα» ή «αντικειμενικά» και ας είναι τα περισσότερα βουτηγμένα στη νομιμοφάνεια και την υποκρισία!
Από φέτος, υπάρχουν καταγγελίες, το κακό επεκτάθηκε και στις προσλήψεις για την Ενισχυτική Διδασκαλία στα Γυμνάσια. Μεθόδευσαν να μην έχουμε πρόσβαση στα στοιχεία προσλαμβανομένων από τους Πίνακες Ωρομισθίων (μέσω interrnet) και ταυτόχρονα βάπτισαν την Ενισχυτική Διδασκαλία «φροντιστηριακό πρόγραμμα». Και αυτό για να παραβιάζουν στο σκοτάδι το Κεντρικό Σύστημα της σειράς των εκπαιδευτικών βάσει των αντικειμενικών κριτηρίων τους. Σκοπός : να προσλαμβάνουν και από εδώ για προϋπηρεσίες με μεθοδεύσεις!
Η ΚΑΤΑΡΑ ΤΟΥ ΡΟΥΣΦΕΤΙΟΥ και οι αθλιότητες σε βάρος των πρώτων και άξιων, δυστυχώς, αντί να μειωθούν αυξάνονται . Υπάρχουν επίσης πληροφορίες πως εγγράφονται ακόμα και πλασματικές προϋπηρεσίες σε ανύπαρκτα Τμήματα ανά τη χώρα. Και όταν ζητούνται στοιχεία για πληροφόρηση- διασταύρωση, μερικοί «κρύβονται». Φοβούνται τη διαφάνεια.
Το κύρος του ΑΣΕΠ, του υπουργείου και των ηγεσιών τους πλήττεται και κανείς δεν έχει την ευαισθησία, το θάρρος και την πολιτική πρόνοια και διορατικότητα να προστατέψει κανέναν.
Οι εμπνευστές τέτοιων μέτρων, σε επίπεδο υπουργείου, προφανώς ισχυρίζονται ότι οι τοπικοί υπεύθυνοι γνωρίζουν καλύτερα τις ανάγκες των προγραμμάτων και προσλαμβάνουν με τα ίδια κριτήρια που θα προσλάμβανε κάποιος ιδιοκτήτης ιδιωτικού φροντιστηρίου (ιδιωτικοοικονομικά). Αυτό είναι το μεγαλύτερο ψέμα! Και τέτοιες «σοφιστείες» δεν αρμόζουν στο χώρο της παιδείας. Οι ιδιοκτήτες Φροντιστηρίων ή ο γονιός που προσλαμβάνει εκπαιδευτικό για ιδιαίτερα στο παιδί του, προσέχει ποιόν καθηγητή θα προσλάβει. Δεν προσλαμβάνουν τους έσχατους και τους λοιπούς, όπως παραπάνω εκθέτω. Προσλαμβάνουν τους πρώτους, που με μόχθο και αξιοπρέπεια έχουν διακριθεί, αξιολογηθεί και καταξιωθεί στον κλάδο τους και την τοπική μαθητική κοινότητα. Άλλωστε και το υπουργείο κεντρικά με τη σειρά τους πρώτους προσλαμβάνει με τους μηχανισμούς αξιολόγησης που διαθέτει και όχι τους τελευταίους και αυθαίρετα όποιους θέλει.
Γιατί λοιπόν οι Διευθυντές Νομών και οι λοιποί υπεύθυνοι πρέπει ν’ αφήνονται ανεξέλεγκτοι - στην κυριολεξία ασύδοτοι - να προσλαμβάνουν για προϋπηρεσία όποιον αυτοί θέλουν;
Δεν γνωρίζουν, οι εμπνευστές αυτοί, πως προϋπηρεσία σημαίνει στη συνέχεια και προσαύξηση στην τελική βαθμολογία των διαγωνιζομένων, άρα ανατροπή - αλλοίωση και της σειράς των επιτυχόντων; Ως πότε οι Διευθυντές θα αφήνονται να χαρίζουν προϋπηρεσίες σ’ όποιους θέλουν και να δυναμιτίζουν υπόγεια την αντικειμενικότητα του διαγωνισμού, ΚΛΕΒΟΝΤΑΣ τις θέσεις άλλων άξιων εκπαιδευτικών που έγραψαν καλύτερα;
Γιατί δεν μοριοδοτείται το σύστημα κεντρικά και δεν τηρείται σειρά σε όλες στις προσλήψεις; Ποιοι φοβούνται ή υποθάλπουν τέτοια ανεξέλεγκτα, με ανοιχτά παράθυρα, συστήματα;
Πρακτικές του τύπου: συγκροτούμε πιεστικά φροντιστηριακά προγράμματα, παρακάμπτουμε τους πρώτους εκπαιδευτικούς για να προσλαμβάνουμε τους κολλητούς μας και καλό «ιεραρχικό φαγοπότι» του κονδυλίου και επέκεινα «καλό» διορισμό των κολλητών μας μέσω των προσαυξήσεων προϋπηρεσίας στους διαγωνισμούς, δε δίνουν μέλλον στα προγράμματα αυτά και κυρίως τέτοιες κλοπές σειρών στους πίνακες, ανατροπές αξιών ή παραδείγματα, δεν τιμούν κανέναν!
Οι ίδιοι εμπνευστές ισχυρίζονται ότι δεν υπάρχει χειροπιαστό πρόβλημα και όποιος αδικείται κάνει ένσταση. Και αυτό είναι ένα μεγάλο, υποκριτικό ψέμα! Πρώτον, γιατί οι ευνοημένοι από την κατάσταση αυτή σιωπούν για προσωπικό τους όφελος και δεύτερον, οι παραπονούμενοι όχι μόνο αποθαρρύνονται από τις διαδικασίες δικαίωσης, άρα στερούνται κινήτρων, αλλά και έμμεσα, επειδή απειλούνται από την μικροψυχία των υπευθύνων με δυσμένεια και άλλους αποκλεισμούς, ανέχονται την όλη κατάσταση, δυστυχώς, αδιαμαρτύρητα. Και δεν θέλω ν’ αναφερθώ και στον πόνο ψυχής που αισθάνεται κανείς όταν στρέφεται εναντίον πρώην καθηγητών του, ή τον κίνδυνο που διατρέχει ο λόγος του να κριθεί αβασάνιστα ή ανέντιμα αντιπολιτευτικός.
Κατόπιν των ανωτέρω και επειδή ο χρόνος της φροντιστηριακής διδασκαλίας στα Δημόσια Σχολεία λογίζεται ως προϋπηρεσία και οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στους γραπτούςδιαγωνισμούς για τη διδασκαλία αυτή πριμοδοτούνται με προσαύξηση επί της γραπτής βαθμολογίας τους, αφ’ ενός και αφ’ ετέρου, επειδή οι προσλήψεις στα προγράμματα αυτά γίνονται πλέον χωρίς αντικειμενικά κριτήρια και κατά βάση με διάφορες μεθοδεύσεις, ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ:
Οι διαγωνιζόμενοι που έχουν προϋπηρεσία στα προγράμματα Π.Δ.Σ. στα Λύκεια, Ενισχυτικής Διδασκαλίας στα Γυμνάσια, Υποδοχής Μεταναστών και γενικά σε προσλήψεις Σχολείων που δεν γίνονται με τη σειρά, μέσω του Κεντρικού Συστήματος του υπουργείου, να μην παίρνουν προσαύξηση-μοριοδότηση.
Με τη ρύθμιση αυτή, πιστεύω τεκμηριωμένα, θ’ αποφευχθεί η αθέμιτη ανατροπή της σειράς επιτυχίας των διαγωνιζομένων του ΑΣΕΠ, ενώ παράλληλα θα υπάρχει δικαιοσύνη, αξιοκρατία, αντικειμενικότητα, κύρος και φραγμός σε «μαγειρέματα» και αθλιότητες από επίορκους διευθυντές.
Είναι τραγικό κατάντημα αξιοκρατίας και δικαιοσύνης, εκπαιδευτικός να διαγωνίζεται με ΙΣΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΣΤΑ ΙΔΙΑ ΘΕΜΑΤΑ, να γράφει - βαθμολογείται καλύτερα από άλλους (π.χ. με 70 μονάδες) ΚΑΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ, στη σειρά κατάταξης διοριστέων, ΝΑ ΚΡΙΝΕΤΑΙ ΑΝΙΣΑ. Δηλαδή, να μην προσλαμβάνεται αυτός αλλά οι πονηροί με τις αθέμιτες προσαυξήσεις τους που έχουν κατώτερη βαθμολογία (π.χ. 61 μονάδες)!
Η κ. υπουργός, προς την οποία κοινοποιείται η παρούσα, παρακαλείται, εάν επιθυμεί, να με καλέσει σε ακρόαση για να της παραδώσω ιδιοχείρως στοιχεία Διευθύνσεων και εμπλεκομένων σε παράνομες πράξεις. Αυτές δεν είναι καθόλου περιπτωσιακές (είναι πλέον καθεστώς στις περισσότερες Διευθύνσεις) και αισθάνομαι το ηθικό χρέος, πριν προσφύγω στη δικαιοσύνη, να παραδώσω τα στοιχεία αυτά πρώτα στην ίδια για τις δικές της ενέργειες.
Με την πίστη ότι θα τύχω της προσοχής σας, διατελώ με εκτίμηση.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ - ΥΠΕΠΘ/κ.κ.Υπουργό & Υφυπουργούς - Βουλευτή & Νομάρχη Φωκίδας - Διευθυντές Μ.Μ.Ε. - Πληρεξούσιους Δικηγόρους μου
Άμφισσα, 25 Ιουνίου 2005
|